• 1399-02-07

ایران کلاچ اولین سازنده جعبه دنده های برقی در کشور که نخستین محصول تجاری کلاچ اتوماتیک خود را با تولید کلاچ اتوماتیک اتکو و عرضه آن به شرکت پارس خودرو آغاز نمود، پس از 12 سال، تولید این محصول را امروز برای همیشه متوقف کرد.

اگر چه این محصول در سالهای آغازین کلاچ برقی در ایران و در میانه دهه 80 توسط ایران کلاچ به بازار عرضه شد ولی در واقع شاید این محصول کمی دیرتر از آنچه که می باید از دور خارج شد. این سوال را از مدیریت ایران کلاچ پرسیدیم که چرا با وجود نقاط قوت محصولات کلاچ برقی اتومید و محصول فوق العاده ایمورتال کلاچ برقی شما اینقدر دیر به این تصمیم رسیدید.

ایشان در پاسخ عنوان داشتند در واقع این حرف شما درست است در کلاچ اتوماتیک اتکو و تمامی محصولاتی که با موتور برف پاک کن پژو طرح ولئو شرکت اتحاد موتور ساخته می شود به دلیل ضعف توان موتور برای کلاچ برقی به ناچار با این مشکلات روبرو خواهیم بود:

1-      کاهش کورس کلاچ گیری به کمتر از 22 میلیمتر که 5 میلیمتر کمتر از حداقل کورس لازم طبق استاندارد برای انواع خودرو می باشد. در واقع با کلاچ برقی با موتور ولئو تولید انواع شرکتها  یا برنجی و ماهکهای گیربکس خراب می شوند و یا بدلیل سفت شدن زیاده از حد کلاچ خوردگی کلاچ در کوتاهترین زمان اتفاق می افتد.

2-      بخاطر جبران ضعف نیروی کشش موتور از یک فنر کششی در برخی مدلها استفاده شده و با توجه به عدم وجود فضای لازم و طراحی غیر اصولی عمدتا این فنر زود به زود می شکند.

3- شکستن دنده های موتور کشنده طرح ولئو که مناسب برای کلاچ برقی نبوده و تحمل حرکات سریع کلاچ برقی را ندارد.

علاوه بر اینها با مشکلات زیر نیز در این نوع کلاچ برقیها مواجه هستیم.

4-      امکانات این نوع کلاچ برقی بسیار کم است و آپشنهایی نظیر شیب روی بدون عقب گرد و ریموت هوشمند و اتصال به گوشی موبایل و دزدگیر کدینگ در آن وجود ندارد.

5-      ظاهر سردنده های کلاچ برقیهای سری اتکو بسیار زشت و عمدتا برای تنظیم لازم است سردنده دمونتاژ شود.

از طرفی متاسفانه بدلیل ضعف فناوری شرکتهای رقیب و حتی پس از سه سال عرضه موفق کلاچ برقی اتومید و کسب عمده درصد بازار شرکتهای فعال دیگر هنوز روی تولید کلاچ برقیهای با سردنده ساده و بدون امکانات و موتور طرح ولئو اصرار داشته و حتی بعضا دست به مقایسه آن با محصولات چند کلاس جلوتر از خود نظیر اتومید می زدند؛ لذا لازم بود تا محصولی سطح پائین همواره در بین محصولات ایران کلاچ باشد تا مشتریان بتوانند سطح فناوری مورد نظر در اتومید را به خوبی مشاهده نمایند.

خوشبختانه اخیرا آخرین شرکت کلاچ برقی نیز که سیستمهای مبتنی بر موتور طرح ولئو و سردنده بسیار ساده تولید می کرد موفق شد در یک نمایش ویدیویی تولید محصولی با حداقل برخی خصوصیات کلاچ برقی اتومید نظیر سردنده بک لایت دار و آپشن شیب روی با فرم بسیار ساده و ناقص را ارائه نماید.

به این ترتیب با توجه به اینکه در حال حاضر سیستمهای قدیمی اتکویی هیچ مدافعی ندارد، برای ایران کلاچ نیز تولید سیستمی با چندین رتبه نازلتر از محصولات رایج خود چندان صرفه اقتصادی نخواهد داشت. لذا خط تولید کلاچ اتوماتیک اتکو از امروز به تولید ایمورتال کلاچ برقی اختصاص یافت؛ تا انشالله بتوانیم جوابگوی حجم بیش از تصور تقاضای فناوری جدید ایران کلاچ باشیم.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کردند سایر شرکتهای تولید کننده کلاچ اتوماتیک پس از سالها مشاهده شکستن دنده های موتور و فنرهای کششی کلاچ برقی و کورس غیر استاندارد عملگرهای مشابه اتکویی در اقدامی ارزنده دست به تغییر پمپهای کشنده زده و با حذف فنرهای کششی و تغییر موتور کشنده به یک موتور مناسبتر اعتبار بیشتری برای کلاچ اتوماتیک ایجاد نمایند.